söndag 20 mars 2011

lydnadsklass I

Platsliggande
Förarna lägger hundarna brevid varandra med ca 5 m mellanrum och avlägsnar sig gående omkring 20 m och stannar där vända mot och synliga för hundarna. Hundarna ska tysta kvarligga i 2 min utan att förflytta sig. När föraren lämnar hunden får kommandoordet stanna kvar användas. På order av tävlingsledaren återgår förarna samtidigt till hundarna.

Tandvisning/Tillgänglighet
Momentet är obligatoriskt. Hunden ska vara kopplad. Domaren ska utan svårighet kunna kontrollera hundens bett. I bedömningen tas hänsyn till hundens allmänna uppträdande. Domaren avgör om bord ska användas. 

Linförighet
Hunden förs i fritt hängande koppel och ska villigt och rakt följa föraren, gående invid dennes vänstra sida med huvudet eller bogen i jämnhöjd med förarens knä.
Linförighet ska prövas i vändningar och halter i vanlig marsch samt under rak språngmarsch, där märkbar tempoväxling ska föreligga.
Då föraren gör halt, ska hunden utan kommando inta utgångsställning dvs. sätta sig vid förarens vänstra sida. Vid varje nytt marschantrände och vid förändring av gångart får kommandoordet upprepas.

Läggande
Momentet inleds med fritt följ. På kommando ska hunden snabbt lägga sig. Läggandet utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter cirka 10 m, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren. 

Inkallande
Hunden lämnas i sittande ställning varefter föraren går ca 15 m i anvisad riktning. På tävlingsledarens order inkallas hunden.

Ställande
Momentet inleds med fritt följ. På kommando ska hunden snabbt ställa sig. Ståendet utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.

Apportering
Hunden i utgångsställning. Hunden ska - efter order av tävlingsledaren - på kommando av föraren gripa en apportbock i trå, som föraren håller på lämpligt avstånd framför hundens nos. Hunden ska hålla apportbocken ca 5 sekunder. Därefter ska föraren - efter order av tävlingsledaren - kommendera hunden att avlämna apporten. 

Hopp över hinder
Hunden lämnas i sittande ställning på valfritt avstånd från hindret. Föraren ställer upp på valfritt avstånd på motsatta sidan i riktning mot hindret. Innan föraren lämnar  hunden får kommandot "stanna kvar" användas. På förarens kommando ska hunden hoppa fritt över hindret och inta utgångsställning. Hindret ska vara täckt och hopphöjden vara densamma som hundens mankhöjd. På begäran av föraren kan höjden sättas högre, dock högst 1 m. 

Dessa är momenten som ingår i lydnadsklass I. Jag har inga planer på att tävla, men tänker nog ändå försöka ge mig på det här eftersom det är något jag borde klara av utan att mina ben påverkas av det. 

2 kommentarer:

  1. Du kan ju alltid komma med någon gång och se när vi tränar om du är sugen??

    SvaraRadera
  2. Jag borde kanske göra det.. Fast då får jag väl prestationsångest igen skulle jag chansa på :p
    Jag misstänker att ni är grymt mycket duktigare än jag och min hund =)

    SvaraRadera

reklam raderas!