onsdag 2 mars 2011

allmänlydnadspasset - tyst hund i bil

I allmänlydnadspasset finns ett moment där man ska ha hunden tyst i bilen. Det här är ett ,moment vi inte kommer ha någon examination på, utan mer bara diskutera och testa få en ingång på hur man kan träna det.
Det har att göra med att vissa har hundar som aldrig skulle ha en tanke på att låta i bilen, och andra skulle få arbeta ihjäl sig, utan att ändå uppnå "rätt" resultat. Det finns även de som anser att hunden inte behöver vara tyst, eller de som tycker att det är bra att hunden vaktar bilen.

Det här avsnittet har vi hållit på med idag, Elton hade en väldigt hård dag kan jag lova! Han fick vara den skällande hunden i bilen. Han var rätt lugn om man jämför med hur han ofta är, men han visade ändå tydligt att han inte var nöjd med hunden som passerade utanför bilen.
Min grupp valde att arbeta med klicker och godis, eftersom han är inklickad och väldigt lätt att belöna med just godis.
Tyckte de kom rätt långt faktiskt! Vi beslutade att jag inte skulle va med i själva arbetet, eftersom Elton är min hund, så jag fick stå bredvid och diskutera och följa arbetet på så sätt istället.


Efter att jag stått gömd ett bra tag kom vi fram till att Elton söker mig, han bryr sig inte jättemycket om hunden. Så jag fick stå så han såg mig istället för att kunna bry sig om att hunden var där.
När det började gå bra med Eltons "ärkerival" bytte vi hund och plats, för att inte göra det bundet till en situation eller plats bara. Man såg resultat bara där tyckte jag. Sen hade vi turen att några andra elever passerade med sina hundar, så då fick vi se hur han reagerade på dem också, och det gick bara bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

reklam raderas!