fredag 14 januari 2011

allmännlydnadspasset

Allmänlydnadspasset är en av de examinationer jag och min hund ska göra i vår.
Det är som ett prov på hundens allmänlydnad helt enkelt, lite likt lydnadsklasser, fast lättare (hoppas jag)iaf mer vardagliga saker med.
De moment som ingår är:

1. Kvarsittning med störning 1-2 minuter.
Miljön ska vara naturlig såsom parkeringsplats, skog eller bostadsområde. Hunden lämnas att sitta kvar medan föraren rör sig i en radie om ca 10 meter från hunden. Hunden utsätts för tre olika typer av störningar i form av andra människor, hundar, fotbollar och liknande.

2. Möte med hundar på naturstig. Hunden ska föras i slakt hängande koppel och inom en sträcka av 100 meter möta tre hundar med ägare. Hundföraren kan välja att avvika från stigen några meter. Vikten läggs här vid att hunden förmås att nonchalera den mötande hunden och rikta sitt intresse mot föraren. Individuella förutsättningar beaktas.

3. Sitta tyst i bil med störning ca 5 m utanför. Bilen parkeras på en för hunden lämplig plats inom ett centrum- eller klubbområde. När föraren lämnat bilen passerar annan människa därefter människa med hund utanför bilen. Om det är revirkänsliga hundar accepteras att störningen ej sker på närmare avstånd än 10 meter.

4. Gå fint vid sidan eller bakom.
Hunden ska tillsammans med föraren transportera sig från exempelvis bilen till träningsområde. Hunden ska föras i slakt koppel eller lös, intill eller bakom sin förare. Sträckan bör vara omkring 100 meter.

5. Hantering/visitation.
A) Hundägaren undersöker hunden fysiskt. Tittar på öron, tänder, tassar, känner igenom hela kroppen, lyfter på ben och svans.

B) En för huden okänd person gör motsvarande visitation. Anpassa dock till hunden, så att det leder till en positiv upplevelse.


6. Inkallning utan störning. Föraren väljer själv hur inkallningsmomentet testas. Inkallning ska göras på minst 10 meters avstånd.

7. Inkallning med störning.
Hunden utsätts för tre av föraren valda störningsmoment.

8. Stoppkommando.
Hunden ska på kommando upphöra med aktivitet. Kommando "stanna", "ligg" eller dylikt ges för att bringa hunden till passivitet.

9. Passivitetskontroll.
Hunden ska, utan hjälp från föraren, kunna förhålla sig passiv i valfri ställning under ca 2 minuter.

10. Nosaktivering.
Hunden ska under 3-5 minuter målinriktat och koncentrerat arbeta med sitt luktsinne. Det kan vara föremålsletande, godisletande, spårarbete eller liknande.


De moment jag redan nu vet att vi komemr ha problem med är hundmötet, och sitta tyst i bilen. Stoppkommando har jag inte på honom nu. Och sitta still nån längre stund gillar han inte direkt. Får man göra det här en och en så tror jag nog vi har en chans iaf, men ska alla göra det i grupp så kommer jag bli dödligt nervös kan jag lova! Nosaktiveringen är jag också lite fundersam över. Så länge inkallningen med störning inte innefattar mat så ska nog det går bra det också tror jag. Hundar har vi testat ha som störning förut och det har funkat då iaf, tillochmed att springa mellan hundar som står uppställda  har funkat.

Nåja vi lär ju ha lite att göra iaf, v.8-9 tror jag det här skulle genomföras.

Har du gjort det här med din hund? Annars kanske det är något att träna inför =)

2 kommentarer:

  1. Detta måste jag träna med Alice. Några punkter speciellt.
    BrittMarie

    SvaraRadera
  2. Ja har man inget annat att göra så är det juh inte dumt att träna alls =) Sen är det lättare att träna (iaf för mej) om man har ett mål, även om det bara är jag själv som vet målen! =)

    SvaraRadera

reklam raderas!