måndag 3 januari 2011

preparatsök

Körde en sväng med preparatsök här för någon vecka sedan.. Elton fick bekanta sig lite vid lukten av de nejlikor han ska söka. Det gick väl hyfsat, men vi var i ett hus med en massa folk och Eltons koncentration var inte på topp (för att säga det snällt)
Idag är vi hemma i Luleå, och vi är ensamma hemma, så jag tänkte passa på att se hur det går nu. Jag kan lugnt säga att jag blev överraskad. Elton fick först nosa på glasburken med lukten i. Efter några gånger förstod han att det är nåt bra med burken, den innebär godis och beröm! Då lade jag till ytterligare en burk, men en utan lukt såklart. Elton nosade lite på den, men fastnde för den som luktade nejlika. Övade några gånger, mest för att se om det var ett sammantäffande, eller om han faktiskt förstod vad han skulle göra.

Det funkade bra, så ville testa vidare... Nu utan större förhoppningar, mest som en kul grej. Jag plockade fram den tredje burken... 2 utan lukt nu, och en med. Ställde de två utan lukt på golvet, väl synligt... Och den med lukten lite utanför, och bakom ett bord. Elton fick såklart inte vara med i rummet när jag gjorde detta.

Elton fick komma in i rummet. Nosade såklart snabbt igenom de tomma burkarna.. Sen börjde han virra lite i rummet.. Tillslut hittade han vart det luktade från!

"Ok, en gång till" tänkte jag... dumt egenligen, jag måste lära mej sluta innan det börjar gå dåligt! Jag satte ut Elton i köket, och flyttade runt burkarna lite. Den med lukten gömde jag på ett lite svårare ställe.. Kallade in hunden, och som förra gången, skyndade han fram till de luktlösa, nosade igenom och fortsatte sen ut i rummet.. Den här gången var det svårare för honom, det tog ett bra tag innan han hittade. Men han gjorde det även den här gången..

Eftersom jag egentligen vet att jag borde slutat efter första gången, valde jag att inte fortsätta nu, utan kanske testa senare idag istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

reklam raderas!