söndag 30 januari 2011

myt eller verklighet?

Hur man har sin hund är olika från person till person. Man kan prata en hel del om ämnet utan att egentligen komma fram till så mycket.
Det är jättesvårt att säga att någon egentligen gör fel, även om människan kanske inte väljer att göra på mitt sätt.

I helgen har jag hört diverse saker, vissa av sakerna ska man väl ta med en nypa salt, då det inte diskuterades riktigt seriöst. Samtidigt som jag absolut tror att vissa människor säkert ser sakerna på precis det sättet.


Det ena handlade om hur man definierar en hund. "Kan man sparka hunden till grannen så är det ingen hund" var uttalandet... "Får man hunden att lyfta från marken med hjälp av en spark är den inte en hund".Det här var väl de uttalanden som diskuterades mest oseriöst. Den som uttalade sig om det från början var itne med utan det var mest, att någon hade hört från nån som hade sagt till nån som trodde att nån hade hört från sin granne typ... Så det där kändes mest som något man slänger ur sej bara för att säga nåt alls.

Det andra var vilken typ av hund man ville ha. Om man vill ha en hund som kommer hem varje kväll eller inte? Är det något man ska behöva svara på? Eller ens fundera över? Jag hoppas verkligen att de som köper en hund vill ha hem den varje kväll, samtidigt som jag ibland kan ha förståelse för att hunden försvunnit och inte är tillbaka när det mörknar. Men det innebär inte att jag har förståelse för de som har hund och ALDRIG får hem hunden innan det är mörkt.
Tränar man sin hund på att komma när man ropar, då kommer hunden komma när man ropar. Det finns faktorer som gör att hunden väljer att inte komma vissa gånger, tex rädslor. Det är sådant man inte alltid kan styra över, och inte heller alltid kan förutse.
Men att jaga med sin hund ena dagen och söka hunden de kommande tre är för mig inget alternativ. Jag ska vara ärlig och säga att jag förstår inte varför man inte lägger lite tid på att fixa en inkallning som funkar, och jaga fyra dagar istället?
Vill man behöva gå i tre timmar för att komma till sin hund när den har hittat nåt att skälla på... För att sedan upptäcka att det hunden skäller på är en ekorre...


Många anser att en jakthund ska inte dresseras, de jagar mycket sämre då. Precis som draghundar, de ska slita och dra i kopplet annars slutar de slita och dra framför släden också.
Själv tror jag att båda dom där sakerna är myter. Hunden vet när den ska slita och dra, och hunden vet när det är ok att skälla på fåglar eller älgar eller va det nu kan vara, precis som hunden vet när den ska gå i koppel och vara tyst.
Att ursäkta sin skälliga hund med att det är en skällande jakthund är inte ok. Det kan vara ok som anledning, men inte som ursäkt. Man kan träna, och hunden vet som sagt skillnad från situation till situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

reklam raderas!