måndag 24 januari 2011

dagens prepsök

Idag har jag testat lite sök på skolan med Elton. Han har verkligen itne en aning om att det är lukten som ska få honom att sätta sig.. Han sätter sig fortfarande för min hand eller det jag håller i den. Suck..

Sen fick vi i klassen nöjet (jag fick för mig att alla såg det som ett nöje iaf) att titta på en hund som kan det där med prepsök! En tik vid namn Luna var och hälsade på oss. Hon sökte mögel och vapen/am. Historien om hennes karriär är lång, så jag hoppar den idag.
Hennes förare stod och berättade lite, vi ställde en massa frågor och sen visade hon oss när Luna sökte efter mögel och sen efter gamla skrotade vapendelar. Det var jätteroligt att få se, men jag kan lova att jag gick därifrån med lite prestationsångest..
visserligen så är det väl ingen som kräver att Elton ska vara så där duktig som hon var, hon har ju haft hela livet på sig att träna och Elton har haft ungefär en månad... Men i min hjärna snurrar det bara "hur ska jag få min hund så bra som hon var? Vad har jag gjort för fel när han inte kommit längre än han har?"
Fick iaf tips av kvinnan att gå tillbaka och befästa Eltons sökkommando vid att just hitta lukten, nu betyder den som sagt att han ska sitta. vilket såklart är fel! Jag vet ju också att det är mitt fel, så jag måste ta reda på vad jag gjort för fel, som har gjort att det blivit såhär.
Helt plötsligt känns det nästan som att våran månads träning bara varit blaj och att det hade varit bättre om jag inte gjort nåt alls förrän nu. För vi är ändå tillbaka på noll nu...

För övrigt söker jag en projekthund, ska ta och skriva ihop nån lapp om det och hänga upp så fort som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

reklam raderas!