onsdag 9 februari 2011

allmänlydnadspasset

Hur går egentligen allmänlydnaden för mig och Elton nu då?

Inkallningen - tycker jag är helt ok, det jag har testat iaf. Eftersom jag inte har någon hund att släppa honom med vet jag ju inte hur han skulle reagera om han tex lekte med någon (vilket skulle vara en väldigt stark störning) Nosar han brukar han komma.

Gå fint  - där håller jag på att arbeta bort hjälperna. Och ha mer och mer störningar. Går jag mitt på vägen och själv tänker att jag tränar går han bra. Jag vill att han ska gå bra även om jag går lite längre mot sidorna där det är mer att nosa på.

Stanna - måste jag svara på den här? Svar ja det måste jag... Här är vi ganska svaga. Det funkar ungefär varannan gång. Eller alltså, han slutar alltid gå framåt, men han stannar inte alltid på platsen där han är, utan vänder gärna och kommer tillbaka. Har inte testat så mycket störningar här av den anledningen att jag inte är helt 100 på att han förstått vad som krävs än.

Sitt stanna - Kortare stunder går bra utan störning. Matte har dålig tidsuppfattning och dåligt tålamod till att träna längre stunder... Vet inte vad som händer om någon annan hund hittar på att göra något annat. Går någon lugnt förbi så tror jag det går bra.

Självklart går ju allt att slipa i all oändlighet om man vill. Men då tycker inte jag att det handlar om allmänlydnad längre. Allmänlydnad för mig är att hunden ska funka i samhället utan att störa andra, inte vara en lydnadschampion som vänder i luften när matte/husse ropar. Däremot är jag en sådan person som gärna vill ha en viss position där hunden ska vara när den tex går fint, eller kommer in efter en inkallning.
Min strävan är att hunden hela tiden ändå ska få ha ett eget liv på det sätt att den inte måste lyda blint - förutom då jag faktiskt tränar just lydnad! Men det är en helt annan sak... Vill man ha en hund som lyder blint tror jag dessutom man antingen får vara väldigt hård från början, eller prioritera när man tycker det är viktigast att hunden lyder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

reklam raderas!