söndag 6 februari 2011

prepsök

Jag funderade lite här tidigare. När nu Elton har fått lära sig sitt preparatsök, så utlovade läraren att vi skulle få felmarkeringar, och blindmarkeringar och alla möjliga tänkbara fel.
Det enda fel vi haft, har varit att Elton sammankopplat sök-kommandot med att han ska sätta sig, och min knutna hand eller kompressen med att sätta sig. Inte en enda blind- eller felmarkering (än, that is)
När han väl förstått grejen med att sätta sig vid lukten har han satt sig och suttit stadigt, inte en tanke på att resa sig och söka vidare före han fått sin belöning.
Han har nosat igenom de andra lukterna, men inte stannat och visat något direkt intresse för dem

Han markerar ju också lite nog så långt ifrån för min smak, men det ser jag mer som en finslipning. Hade det nu varit ett kommande yrke för honom sånt varit betydligt viktigare, men nu när jag har en vecka kvar på uppgiften, känns det inte riktigt värt att peta för mycket i det. Det finns en hel del att utveckla från där vi står nu, men vi har uppnått våra mål, iaf de vi hunnit testa.
Ska försöka hinna testa att söka av ett rum där det inte är jag som gömt, för att se så det inte är jag som styr honom för mycket.

Sen har jag begränsat våra sökområden också. Han har inte fått ha gömman på något bord eller på köksbänken tex, av den enkla anledningen att jag inte vill ha hunden där. Vi har heller inte sökt av ett tomt rum.
Något mer att arbeta på skulle vara Eltons uthållighet och koncentration.
Så vi är såklart inte fullärda (blir man nånsin det egentligen?) Men jag känner mig mer och mer redo för examinationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

reklam raderas!